Ved å bruke digital postkasse får du raskere post fra stat og kommune, samtidig som du sparer miljøet for utsending av fysiske brev og hjelper det offentlige til å jobbe mer effektivt. Har du opprettet elektronisk postkasse, får du nå kommunale fakturaer digitalt
En digital postkasse er en sikker løsning for å motta og oppbevare viktig post digitalt, slik som brev med vedtak, helseopplysninger eller annen sensitiv informasjon. Det offentlige kan ikke bruke vanlig e-post til å sende slik informasjon. Skal du kunne motta viktige brev fra det offentlige digitalt, må du ha digital postkasse.
Med en digital postkasse hos e-Boks eller Digipost kan du også motta digital post fra private virksomheter samme sted som du mottar post fra det offentlige.
Det er en rekke fordeler ved å opprette en digital postkasse:
Viktig å være klar over når du har opprettet digital postkasse:
Har du tidligere mottatt faktura på papir fra kommunen, vil du nå motta faktura i den digitale postkassen.
Har du tegnet avtale på digital postkasse, kan du ikke si opp avtalen.
Ønsker du en annen distribusjonsform, som avtalegiro eller e-faktura, må du ta kontakt med din bank for å tegne en slik avtale.
Innbygger kan velge enten e-Boks eller Digipost for å motta digital post fra det offentlige. Dette gjør du på www.norge.no.
Du kan velge mellom to postkasser - Digipost eller e-Boks. Postkassene er likestilte og begge tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet. Det er gratis å opprette og bruke postkassen. Du kan enkelt bytte postkasse senere hvis du ønsker det.
Når du har opprettet postkasse hos en av de to, vil din digitale postkasseadresse automatisk legges inn i det nasjonale kontaktregisteret. Du vil da få en SMS fra Difi som bekrefter ditt valg av postkasse. Da er du klar til å ta imot post digitalt fra det offentlige. Når du får brev, blir du varslet på SMS eller e-post.