Dette skjer i Gildeskål på 17. mai:

• Inndyr - Salutt klokken 07.00

• Bilkortesje fra Sørfinnset til Sund. Oppmøte på Seljeseth klokken 11.00 :)

• Bilkortesje Nordfjorden - Kjøpstad, Kjelling, Evjen, Skålsvik, Saura kirke, Nygård, Ertenvåg (snuplassen Nordmarka) og avslutning ved veikryss fv.17-bensinstasjonen. Oppmøte Kjøpstad v/PolarSpotFC (tidligere Fjordbua) kl.12.00. Ta med flagg på bilen.

• Båtkortesje - Traseen blir som i fjor, vi samles ved det røde sjømerket ved butikkaia på Sørarnøya kl 1400, før avgang legger vi oss mest mulig samlet, helst side om side og synger " Ja vi elsker."

Kursen settes så nordover gjennom Sprengen til Nordhavn og Arnøy Brygge på Nordarnøya ca kl 1430 hvor vi også samles mest mulig og synger " Ja vi elsker "`OBS : Viktig at hele konvoien er samlet før sangstart.

Herfra krysser vi skipsleia og setter kursen mot Blixbautaen på Sandhornøya ca 1450 også her legger vi oss mest mulig samlet gjerne side om side og hvis forholdene tillater det stopper vi motorene før vi synger " Barndomsminne fra Nordland " og " Ja vi elsker ". OBS: Også her viktig at hele konvoien er samlet før sangstart.

Herfra legges kursen sørover mot Lekanger, vi gjør en sving inn på Lekangervika, videre mot Hustad og Hustadsundet hvor vi passerer Veøya om styrbord og igjen krysser skipsleia for å passere Fleinlandet om babord, vi runder Nupen om styrbord, før kursen legges nordover gjennom sundet til utgangspunktet på Sørarnøya, hvor konvoien oppløses ca kl 1600 - 1615

Farten i konvoien settes til 6,5 - 7 knop.

Arbeidskanal VHF kanal 77

Hele arrangementet er svært væravhenging, eventuell avlysning blir kunngjort på FB "Det skjer i Gildeskål" og "Arnøyenes Venner" kl 1200

• Sørarnøy - Det blir utearrangement med begrenset antall deltakere. Se mer info på Facebooksiden "Grendelaget Nordlys"

• Sandhornøy- kransenedleggelse på kirkegården klokken 09.30 og ed Blix-bysten klokken 10.00

Hipp hurra og god feiring.

Gjeldende regler og råd betyr at:

• Du kan ha besøk av 5 gjester i private hjem og hytter. Om alle gjestene tilhører samme husstand kan dere være flere, men det må kunne holdes avstand.
  • Utenfor private hjem kan det maksimalt samles 10 innendørs og 20 personer utendørs.
  • På innendørs offentlige arrangementer kan man være maksimalt 10 personer uten fast tilviste plasser.
  • Med faste plasser på offentlige arrangementer kan man være inntil 100 personer innendørs.
  • På offentlige arrangementer kan 200 personer samles utendørs. Det er tillatt med 600 dersom man fordeler dem på tre kohorter, og det er faste tilviste plasser og minst 2 meter avstand mellom kohortene.

Les mer på regjeringens nettsider.