1.0 Innledning

1.1 Hjemmel
Det følger av opplæringsloven § 9 A-10 at kommunen skal gi forskrift om ordensreglement for den enkelte grunnskole. Rettigheter og plikter som følger av opplæringsloven, andre lover og underliggende forskrifter fremgår ikke nødvendigvis av dette ordensreglementet.

1.2 Formål
Ordensreglementet skal bidra til et velfungerende skolesamfunn ved at det gis regler om hvordan elevene skal ha det, hva elevene kan og ikke kan gjøre, og hva som skjer hvis reglene brytes. Felles regler for elevene i grunnskolen skal bidra til å gi et trygt og godt skolemiljø. Ordensreglementet skal bidra til å gjøre oppfølging av uønsket oppførsel enklere. Bestemmelsene for orden og oppførsel danner også grunnlaget for vurdering i orden og atferd, jf. forskrift til opplæringsloven § 3-4.

1.3 Virkeområde
Ordensreglementet gjelder i skoletiden. Det vil si den tiden barna er elever og er under skolens ansvar. Dette innebærer at aktiviteter som skoleturer, leirskole og bruk av alternative opplæringsarenaer er omfattet av reglementet. Elevenes atferd på skoleveien og under gratis skoleskyss omfattes også av reglementet. Dersom det skulle oppstå tvil om hvorvidt et forhold kan reguleres i ordensreglementet, må det foretas en skjønnsmessig vurdering. Her vil momenter som om forholdet har betydning for undervisningen og læringssituasjonen være sentrale. Mobbing eller andre krenkelser som skjer utenfor skoletiden og som er foranlediget av skolesituasjonen eller setter preg på den, vil kunne sanksjoneres etter reglementet dersom de har tilstrekkelig sterk tilknytning til skolen. Skolefritidsordningen (SFO) og leksehjelp er ikke omfattet av ordensreglementet, jf. opplæringsloven § 9A-1.

1.4 Ansvar
Kommunedirektøren fastsetter forskrift om ordensreglement for grunnskolen, jf. politisk delegasjonsreglement av 14.05.20, punkt 15.2. Ordensreglementet fastsettes etter høring i elevråd, samarbeidsutvalg og de ansattes organisasjoner ved samtlige skoler. Rektor ved hver skole delegeres i tillegg myndighet til å fastsette særregler tilpasset lokale forhold. Disse må være i tråd med det kommunale reglementet og her nevnte råd og utvalg må være hørt.

Ordensreglementet skal gjøres kjent for elevene og foresatte ved at det aktivt behandles i klassene og på foreldremøte. Det skal også sendes ut til alle elever og foresatte, digitalt og/eller fysisk. Det kan lages en oppsummering av innholdet som distribueres sammen med det fullstendige ordensreglementet.

2.0 Rettigheter og plikter

2.1 Rettigheter
Elever i grunnskolene i Gildeskål kommune skal:

  • Oppleve at skolemiljøet er trygt og godt.
  • Bli behandlet med respekt av både medelever og voksne.
  • Bli tatt på alvor ved henvendelse til en voksen.

2.2 Plikter
Elever i grunnskolene i Gildeskål kommune skal:

  • Vise god orden (se avsnitt3.1)
  • Vise god oppførsel (se avsnitt 3.2)
  • Bruke hjelm ved sykling, skating eller alpine skiaktiviteter.
  • Avstå fra bruk av rusmidler, snus,e-sigaretter og tobakk.
  • Avstå fra bruk av mobiltelefon eller tilsvarende utstyr i skoletiden og lagre slikt i skolens oppbevaringsløsning.
  • Ta vare på utdelt Ipad/PC, sørge for at utstyret ikke lånes bort og kun bruke dette til skolearbeid.
     

3.0 Orden og oppførsel

3.1 Orden
Orden henger sammen med om eleven er punktlig, forberedt og har gode arbeidsvaner og arbeidsinnsats. Med vanlig god orden menes:

  • Presist oppmøte på skolen.
  • Ta vare på skolens eiendom.
  • Vise god arbeidsinnsats i timene.

Forhold som kan vektlegges særskilt ved vurdering av orden er:

  • Lav arbeidsinnsats.
  • Manglende innleveringer og arbeid som leveres inn etter frist.
  • Problemer med punktlighet.
  • Forglemt utstyr og/eller læremidler.

3.2 Oppførsel
Med vanlig god oppførsel menes:

  • Vise respekt for andre, både medelever og voksne.
  • Følge beskjeder og instruksjoner som blir gitt.
  • Vise normal høflighet i møte med andre.
  • Vise respekt for andres eiendeler og inventar/utstyr.

Vurdering i atferd omhandler all oppførsel i skoletiden, både mot elever, lærere og andre ansatte. Forhold som kan sanksjoneres etter avsnitt 4.0 og vektlegges særskilt ved vurdering i atferd er:

  • Manglende respekt for andre f.eks. gjennom språkbruk og usannheter.
  • Krenkelser og mobbing.
  • Forstyrrelser og bråk.
  • Beskjeder og tilsnakk fra voksne blir ikke etterkommet.
  • Fusk eller forsøk på fusk.
  • Bruk av rusmidler og/ellermobiltelefon (eller tilsvarende utstyr).
  • Hærverk.

3.3 Særlig om fravær
Udokumentert fravær fra skolen kan medføre nedsatt karakter i orden. Også forsentkomming omfattes av vurderingen i orden. Dersom en elev kommer til time etter mer enn halvgått tid, føres fravær for hele økten.

4.0 Sanksjoner og øvrige tiltak
Alle sanksjoner som kan benyttes er fastsatt i dette ordensreglementet. Det er bare den/de eleven(e) som har gjort seg skyldig i reglementsbrudd som kan få sanksjoner. Kollektiv avstraffelse er ikke tillatt. Det må være forholdsmessighet mellom forseelse og reaksjon. En sanksjon bør følge så snart etter reglementsbruddet som mulig.

Skolene har anledning til å benytte mindre inngripende tiltak, som elevene kan oppleve som straff, uten at disse fremgår av reglementet. Dette følger av skolens rett til å organisere og lede undervisningen. Slike opplærings- og ordensmessige tiltak kan f. eks. omhandle plasseringen av elevene i klasserommet, at elever må lese høyt eller skrive på tavlen, eller at en elev får beskjed fra lærer om å legge en gjenstand ned i sekken. Det er også anledning til å frata en elev en gjenstand etter én eller flere advarsler, og å plassere en elev i en annen klasse med begrunnelse i læringssituasjonen. Det kan også iverksettes tiltak i tråd med opplæringslovens bestemmelser om et trygt og godt skolemiljø uten at disse fremgår av ordensreglementet. Dersom hensikten med et slikt tiltak er å straffe den som påføres tiltaket, er dette imidlertid en sanksjon og denne må da fremgå av ordensreglementet.

4.1. Muntlig irettesettelse/tilsnakk
Brudd på ordensreglementet kan følges opp ved at eleven det gjelder får muntlig irettesettelse fra en voksen. Ved behov kan det gjennomføres oppfølgingssamtaler med kontaktlærer og/eller rektor.

4.2 Varsling til foresatte
Brudd på ordensreglementet kan følges opp ved at skolen tar kontakt med foresatte. Dette kan gjøres via telefon, ved at det skrives anmerkninger med varsling i skoleadministrativt system, skriftlig/digitalt eller i møte. Foresatte varsles fortrinnsvis av kontaktlærer, eventuelt rektor.

4.3 Inndragelse
Uønskede og farlige gjenstander kan inndras midlertidig. Varigheten må vurderes konkret, men er begrenset oppad til en hel dag. Elever som får alkohol eller tobakk inndratt har ikke rett til å få disse tilbake senere. Inndragelse kan foretas av alle ansatte ved skolen.

4.4 Ulovlige gjenstander og rusmidler
Ulovlige gjenstander og rusmidler, som f. eks. våpen og narkotika, skal overlates til politiet. Det er normalt rektor som står for kontakten med politiet i slike tilfeller.

4.5 Gjensitting
En elev kan bli bedt om å sitte igjen på skolen utover fastsatt skoletid. Hvor lenge eleven skal sitte igjen må stå i forhold til reglementsbruddet. Gjensittingen bør ha et faktisk formål. Rektor må vurdere om gjensitting er en gjennomførbar sanksjon for elever som er avhengig av skoleskyss.

4.6 Utbedring av skader
En elev kan bli satt til å utbedre skader som eleven alene eller sammen med andre har forårsaket, dersom dette et hensiktsmessig. Det er rektor som avgjør om dette tiltaket skal benyttes.

4.7 Erstatning
Elever eller foresatte kan være erstatningsansvarlige for hærverk eller lignende. Reglene for dette følger av skadeerstatningsloven. Det er rektor som er ansvarlig for at erstatningskrav blir fremsatt.

4.8 Nedsatt karakter i orden eller oppførsel
Ved fastsettelse av karakter i orden eller oppførsel skal en vanligvis ikke legge avgjørende vekt på enkelthendelser. Det kan imidlertid gjøres unntak ved særlig klanderverdige eller grove enkelthendelser. Gjentatte problemer med punktlighet kan medføre nedsatt ordenskarakter.

4.9 Bortvisning
En elev kan vises bort fra opplæringen, jf. opplæringsloven § 9 A-11. Elever på 1. – 7. trinn kan bortvises for enkelttimer eller resten av dagen, mens elever på ungdomstrinnet kan bortvises for inntil tre dager. Bortvisning er skolens mest alvorlige reaksjon ovenfor reglementsbrudd og skal bare brukes ved alvorlige eller gjentatte brudd på ordensreglene. Ved bortvisning fra en undervisningsøkt, må det vurdere som det er nødvendig å ha tilsyn med eleven. Foresatte har ansvar for elever som er bortvist fra skolen.

En elev skal ikke risikere å gå glipp av aktiviteter som skolen arrangerer på bakgrunn av noe eleven har gjort i forkant av og uavhengig av aktiviteten. Det er eksempelvis ikke tillatt å utestenge en elev fra en skoletur som følge av et reglementsbrudd i forkant. I alvorlige tilfeller er det imidlertid anledning til å sende hjem en elev fra skoletur, leirskoleopphold el.l..

4.10 Skolebytte
I alvorlige tilfeller, der en elev f. eks. gjennom mobbing er til hinder for andres rett til et trygt og godt skolemiljø, kan det besluttes at eleven må bytte skole. Skolebytte besluttes av rektor, evt. i samarbeid med kommunalsjef.

4.11 Anmeldelse
Straffbare forhold som skjer på skolens område skal anmeldes til politiet. For mindre alvorlige forhold må det imidlertid tas en konkret vurdering av om anmeldelse er hensiktsmessig. Det er rektor som avgjør om skolen skal anmelde forhold. Skolen har ikke hjemmel til å utføre etterforskningsmessige tiltak.

5. Saksbehandling

5.1 Uttalerett
Det følger av opplæringsloven § 9 A-10 at en elev har rett til å forklare seg muntlig for den som skal ta avgjørelsen, før det blir iverksett sanksjoner mot vedkommende.

5.2 Ved bortvisning
Før en elev vises bort, skal andre tiltak være vurdert, men de må ikke være tatt i bruk. En lærer har anledning til å bortvise en elev fra sin egen undervisning, men ikke for mer enn to klokketimer. Rektor vedtar øvrig bortvisning etter å ha rådført seg med elevens lærere. Foreldrene skal varsles før en elev på 1. – 7. trinn blir bortvist for resten av dagen. Før det fattes vedtak om bortvisning, skal eleven ha fått mulighet til å forklare seg muntlig ovenfor den som skal ta avgjørelsen. Bortvisning fra skolen krever enkeltvedtak fra rektor.

6.0 Ikrafttredelse
Dette ordensreglementet trer i kraft fra 1. august 2023.