Alle som skal bygge, rive eller rehabilitere bygg av en viss størrelse, skal lage en plan for hvordan avfallet skal håndteres (gjelder også tiltak som ikke er søknadspliktige etter plan- og bygningsloven). Minst 60 prosent av avfallet må kildesorteres. Målet er blant annet å hindre at miljøfarlige stoffer blir spredd, redusere mengden byggavfall og øke gjenbruk og gjenvinning.
Etter at tiltaket er fullført, skal avfallsprodusenten sende inn sluttrapport som dokumenterer hvor mye som er innlevert av de ulike avfallsfraksjonene. Etter byggesaksforskriften § 8-1 skal sluttrapport sendes inn sammen med søknad om ferdigattest.
Avfallsprodusenter, det vil si tiltakshavere (byggherrer) og ansvarlig utførende foretak
Kravet om avfallsplan gjelder blant annet
Se spesielt
Det anbefales at du benytter skjemaene for avfallsplan og sluttrapport. I forbindelse med rehabilitering og riving skal du også utarbeide en egen miljøsaneringsbeskrivelse for farlig avfall.
Avfallsplanen skal bl.a. inneholde
Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) har samlet alle byggesaksskjemaene på siden Byggesaksblanketter.
Sammen med sluttrapporten skal du levere kopi av kvitteringer for avfallet som er levert.
Dette kan være
Gildeskål kommune
Postboks 54
8138 Inndyr, eller
postmottak@gildeskal.kommune.no
For tiltak som både
vil behandling av avfallsplan og miljøsaneringsbeskrivelse være knyttet opp mot byggesaksbehandlingen.
Vil være avhengig av byggesaken og type byggetiltak
Hvis du ikke får godkjenning, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok avslaget. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Avdeling: | Servicekontoret |
Telefon: | 75760600 |
Epost: | postmottak@gildeskal.kommune.no |
Postadresse: | Postboks 54 8138 INNDYR |
Besøksadresse: | Kommunehuset 8140 INNDYR |