Bygge- og aktivitetsforbud langs offentlig veg - dispensasjon

  • Generelt om tjenesten

    Beskrivelse

    Det er et allment bygge- og aktivitetsforbud på privat eiendom i et belte langs kommunal veg (byggegrenseavstand). Forbudet gjelder bygninger, men også hekker, busker, gjerder og annet som hindrer sikten. Kommunen behandler og godkjenner søknad om

    • dispensasjon fra veglovens alminnelige byggegrenser
    • dispensasjon fra byggegrenser fastsatt i kommuneplanens arealdel eller i reguleringsplan (kun mindre vesentlige endringer)
    • tillatelse til graving gjennom kommunal veg eller langs vegen
    • tillatelse til å strekke ledning over eller langs veg

    Kommunen kan pålegge å fjerne vegetasjon på privat eiendom langs kommunal veg.

    Målgruppe

    Grunneiere langs offentlig veg, entreprenører og byggebransje

    Kriterier/vilkår

    Byggegrenseavstanden kan være fastsatt i kommuneplanens arealdel eller i reguleringsplanen. Er området ikke regulert eller planen ikke inneholder byggegrenser, gjelder veglovens avstandsbestemmelser. Hvis søknad om dispensasjon eller tillatelse også er fremmet i en byggesøknad, behandles den i byggesaken. Reglene om avstand fra veg varierer med hva slags innretning det gjelder. Avgjørende er:

    • Kravet til fri sikt og øvrige trafikksikkerhetsvurderinger
    • Behovet for å reservere en romslig kanal gjennom landskapet til forskjellige vegformål

    Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

    aaa
  • Lover og forskrifter

    Vegloven §§ 29, 30, 31, 32 og 37

    Lover

    Forvaltningsloven
    Veglova

    ___
  • Skjema

    Søknaden sendes til

    Gildeskål kommune
    Postboks 54

    8138 Inndyr, eller

    postmottak@gildeskal.kommune.no

  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

    Saksbehandlingstid

    Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

    Klagemulighet

    Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til kommunens egen klagenemnd, som avgjør om klagen skal tas til følge.

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Servicekontoret
    Telefon:75760600
    Epost:postmottak@gildeskal.kommune.no
    Postadresse:Postboks 54 8138 INNDYR
    Besøksadresse:Kommunehuset 8140 INNDYR
  • Andre opplysninger
    Oppdatert:
    2018-12-10 15:07
Gildeskål kommune | Inndyrveien 72, 8140 Inndyr. Postboks 54, 8138 Inndyr | Telefon: 75 76 06 00 | Faks: 75 75 75 11 | E-post: postmottak@gildeskal.kommune.no | Org.nr: 845901422
|

Ansvarlig redaktør: Rådmann Helge D. Akerhaugen. Alle henvendelser vedr. innhold rettes til Servicekontoret

Web levert av CustomPublish AS