Feiing og tilsyn med fyringsanlegg

  • Generelt om tjenesten

    Beskrivelse

    Brann- og feiervesenet skal sørge for feiing og tilsyn med fyringsanlegg så ofte det er behov for det. Hvis du har installert et nytt ildsted eller gjort store endringer på et eksisterende ildsted, må du melde fra til kommunen.

    Tjenesten utøves av Salten Brann IKS på vegne av kommunen.

    Målgruppe

    Eiere av bygninger med pipe

    Kriterier/vilkår

    Det er bygningseierens ansvar å sørge for sikker adkomst til og på taket. Er feieren avhengig av løs stige for å komme opp på taket, skal eieren sørge for at stige er tilgjengelig. 

    Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

    aaa
  • Lover og forskrifter

    Kommunen plikter å sørge for denne tjenesten. Se også brann- og eksplosjonsvernloven § 11 Brannvesenets oppgaver og forskrift om brannforebygging § 17.

    Lover

    Brann- og eksplosjonsvernloven

    Forskrifter

    Forskrift om brannforebygging

    Retningslinjer

    Veiledning til forskrift om brannforebygging

    ___
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Eiere av helårsbolig med pipe/ildsted som er registrert i kommunens eiendomsregister, vil automatisk bli kontaktet. Du får vanligvis  varsel om feiing eller tilsyn i postkassen din dagen før. Hvis tidspunktet ikke passer, kan du avtale et nytt tidspunkt med feieren. Hvis det ikke er klargjort for feiing (enten ved at noen er til stede, stige er lagt frem eller det på annen måte er gitt klar beskjed om at det kan feies), vil feiingen ikke bli utført. Hvis du ikke har gjort ny avtale mens feieren er i området, må du regne med å vente til neste runde. Ta derfor kontakt med feieren snarest mulig!

    Søknaden sendes til

    Gildeskål kommune
    Postboks 54

    8138 Inndyr, eller

    postmottak@gildeskal.kommune.no

  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Feieren skal vurdere forhold ved fyringsanlegget som har betydning for brannsikkerheten eller atkomsten. Ved avvik som ikke kan rettes på stedet, skal feieren gi deg en skriftlig tilbakemelding med frist for å rette eller frist for å gi tilbakemelding om når retting blir gjort. Tilsynsmyndigheten kan gi de nødvendige pålegg hvis dette ikke skjer.

    Klagemulighet

    Er du ikke fornøyd med de tjenestene feiervesenet utfører, så ta kontakt med kommunen. Klageinstans for vedtak som er truffet av brannsjefen, er kommunens egen klagenemnd.

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Servicekontoret
    Telefon:75760600
    Epost:postmottak@gildeskal.kommune.no
    Postadresse:Postboks 54 8138 INNDYR
    Besøksadresse:Kommunehuset 8140 INNDYR
  • Andre opplysninger
    Oppdatert:
    2018-12-10 15:10
Gildeskål kommune | Inndyrveien 72, 8140 Inndyr. Postboks 54, 8138 Inndyr | Telefon: 75 76 06 00 | Faks: 75 75 75 11 | E-post: postmottak@gildeskal.kommune.no | Org.nr: 845901422
|

Ansvarlig redaktør: Rådmann Helge D. Akerhaugen. Alle henvendelser vedr. innhold rettes til Servicekontoret

Web levert av CustomPublish AS