Korona (Covid-19)

Informasjon om situasjonen og om tiltak oppdateres forløpende på denne nettsiden.

Klimabetingede skader i plante- og honningproduksjon og tap av sau på beite - erstatning

  • Generelt om tjenesten

    Beskrivelse

    Du kan søke om erstatning for økonomisk tap som er forårsaket av klimatiske forhold som det ikke er mulig å forsikre seg mot. Ordningen gjelder

    • avlingssvikt
    • svikt i honningproduksjonen.

    Eksempler på klimabetingede skader er

    • tørke
    • store nedbørsmengder
    • flom
    • frost 
    • dårlig blomstring for honningproduksjon.

    Du kan også søke om erstatning for tap som følge av mangel på sesongarbeidskraft i forbindelse med koronapandemien.

    Målgruppe

    Landbruksforetak som
    • er registrert i Enhetsregisteret
    • driver vanlig jordbruksproduksjon på én eller flere landbrukseiendommer.

    Kriterier/vilkår

    Ordningen gjelder dersom:
    • Skadene er  forårsaket av klimatiske forhold (været) som det ikke er mulig å tegne privat forsikring mot.
    • Foretaket drives faglig forsvarlig, og forebygger og begrenser skadene. 
    • Du kan dokumentere årsakssammenheng mellom skaden og klimatiske forhold. 
    • Du gir umiddelbar melding til kommunen om skaden

    Pris for tjenesten


    Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende


    Partnere


    aaa
  • Lover og forskrifter
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Du søker om erstatning ved å fylle ut et skjema fra Landbruksdirektoratet som du sender til kommunen.

    Skjema


    Avlingssvikt - klimabetingede tap
    Erstatningsordningene i landbruket
    Søknad om erstatning for svikt i honningproduksjon

    Vedlegg


    Søknadsfrist

    Erstatning ved skader i plante- og honningproduksjon:

    • ved avlingssvikt, 31. oktober det året skaden har oppstått
    • Ved svikt i honningproduksjon må du melde fra før slynging og senest innen 15. september.

    Søknaden sendes til


    Gildeskål kommune
    Postboks 54

    8138 Inndyr, eller

    postmottak@gildeskal.kommune.no

  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Kommunen skal gi en uttalelse til søknaden før saken oversendes Fylkesmannen, som avgjør saken.

    Saksbehandlingstid


    Klagemulighet

    Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder Fylkesmannen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Landbruksdirektoratet, som avgjør om klagen skal tas til følge.

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Servicekontoret
    Telefon:75760600
    Epost:postmottak@gildeskal.kommune.no
    Postadresse:Postboks 54 8138 INNDYR
    Besøksadresse:Kommunehuset 8140 INNDYR
  • Andre opplysninger
    Oppdatert:
    2018-12-10 15:12
Gildeskål kommune | Inndyrveien 72, 8140 Inndyr. Postboks 54, 8138 Inndyr | Telefon: 75 76 06 00 | Faks: 75 75 75 11 | E-post: postmottak@gildeskal.kommune.no | Org.nr: 845901422
|

Ansvarlig redaktør: Rådmann Helge D. Akerhaugen. Alle henvendelser vedr. innhold rettes til Servicekontoret

Web levert av CustomPublish AS