Skjema
- Dispensasjon for tiltak på eiendom, søknad om
- Dispensasjon fra byggegrenser
- Dispensasjon fra byggeregler - Søknad om (KF-837)
- Klage på forvaltningsvedtak (KF-358)
- Nabosamtykke
- Sanitærabonnement, søknad om
- Utslippstillatelse
Du betaler et gebyr for saksbehandlingen.
På forsiden av vår hjemmeside finner du gebyrregulativet under Selvbetjening - Priser og gebyrer
Se spesielt plan- og bygningsloven § 20-2, kap 21 (Krav til innhold og behandling av søknaden), kap 29 (Krav til tiltaket) og byggesaksforskriften kap. 3.
Du søker kommunen ved et skjema for Byggesøknad for deg som ønsker å bygge eller rive.
Sjekk med din kommune om den har en byggesøknadspakke, da slipper du å lete fram alt selv.
Dette trenger du til søknaden
Gildeskål kommune
Postboks 54
8138 Inndyr, eller
postmottak@gildeskal.kommune.no
Hvis søknaden er fullstendig og tiltaket ikke er i strid med regler og planer, skal kommunen gi tillatelse innen en bestemt frist (se under). Søkeren og de som eventuelt har gjort merknader får et skriftlig vedtak. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket.
En fullstendig søknad om tillatelse som ikke medfører dispensasjon fra vilkårene, skal avgjøres av kommunen innen tolv uker. Byggesaksgebyret skal reduseres med 25 % for hver påbegynte uke tidsfristen overskrides.
Hvis det i tillegg ikke har kommet merknader fra naboer/gjenboere og det ikke er nødvendig med uttalelser fra annen myndighet, skal kommunen avgjøre saken innen tre uker. Hvis kommunen ikke har avgjort søknaden før fristen har gått ut, regnes tillatelse for gitt under forutsetning av at det du søker om ikke er i strid med gjeldende regler og planer. Har det derimot kommet protester fra naboer/gjenboere og kommunen ikke har gjort vedtak innen treukersfristen, kan du ikke regne tillatelse for gitt.
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra vedtaket er mottatt. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Avdeling: | Fellestjenester |