Når kommunen vurderer åpning for ferdsel, enten gjennom forskrift eller vedtak, er det hensynet til naturen, verneområder, hekkeområder, terrenginngrep, støy og ulempe for friluftsliv som skal ligge til grunn for vedtaket.
Se blant annet naturmangfoldloven § 7 og småbåtloven §§ 38, 39 og 40.
Se også motorferdselsloven § 4, 4a og § 5, havne- og farvannsloven §§ 7 og 8, og plan- og bygningsloven §§ 11-7, 11-11 og 12-7.
Kommunen (eller statsforvalteren) gir informasjon om hva som er tillatt etter lov og forskrift, og hva det må søkes om tillatelse til. Søknad om dispensasjon må være skriftlig. Behovet må være dokumentert og inneholde alle opplysninger som kommunen trenger for å kunne ta stilling i saken.
Søknaden må sendes i god tid.
Gildeskål kommune
Postboks 54
8138 Inndyr, eller
postmottak@gildeskal.kommune.no
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Avdeling: | Servicekontoret |
Telefon: | 75760600 |
Epost: | postmottak@gildeskal.kommune.no |
Postadresse: | Postboks 54 8138 INNDYR |
Besøksadresse: | Kommunehuset 8140 INNDYR |