Kommunen tilbyr psykisk helsehjelp til barn, voksne og pårørende. Hvis du har opplevd noe traumatisk, sorg eller overgrep eller hvis du har det vondt og er deprimert kan du få hjelp gjennom kommunens helsetjeneste.
Du kan ta kontakt gjennom legevakten, fastlegen, helsestasjonen eller fra kommunens nettside.
Psykisk helsearbeid i kommunen er et lavterskel tilbud rettet mot mennesker med psykiske vansker og lidelser og konsekvenser av disse hos den enkelte, deres familier og nettverk.
Det kan være hjelp til å mestre psykiske plager gjennom samtaler med psykisk helsearbeider, støtte til å mestre dagliglivet, finne sosiale aktiviteter, råd og veiledning. Søkeren kan ha behov for individuell plan.
Psykisk helsearbeid omfatter også arbeid på overordnet nivå; som forebygging av psykiske lidelser, opplysningsarbeid og annet arbeid for å motvirke stigmatisering og diskriminering.
Personer som bor hjemme og som har psykiske lidelser.
Det er ditt behov som avgjør om du vil kunne motta tjenesten.
Tjenesten er gratis.
Dette er en lovpålagt tjeneste. Se blant annet helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2.
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.
Gildeskål bo- og servicesenter
Psykisk helsetjeneste
8140 Inndyr
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, kan du klage videre til helsetilsynet i fylket.
Du kan også klage på selve utførelsen av tjenesten. Klagen sender du til kommunen eller direkte til tjenesteyteren.
Avdeling: | Servicekontoret |
Telefon: | 75760600 |
Epost: | postmottak@gildeskal.kommune.no |
Postadresse: | Postboks 54 8138 INNDYR |
Besøksadresse: | Kommunehuset 8140 INNDYR |