Sosialtjenester for innsatte i fengsel

  • Generelt om tjenesten

    Beskrivelse

    Innsatte i fengsel kan søke sosialtjenesten i den kommunen de oppholdt seg i før innsettelsen, om økonomisk sosialhjelp og andre tjenester. Det forutsettes at man først undersøker om fengselsvesenet kan dekke det behovet man har. Pårørende kan få dekket reiseutgifter til fengselsbesøk hvis de ikke har penger til å dekke det selv. Ved løslatelse kan brukeren søke tjenester i den kommunen han/hun velger å oppholde seg.

    Tjenesten kan omfatte økonomisk rådgivning og støtte til utgifter som

    • klær
    • briller og andre hjelpemidler 
    • tannhelsetjeneste
    • kost og losji under permisjoner

    Ved løslatelse kan sosialtjenesten tilby

    • klær og sko
    • midlertidig husvære
    • hjelp til mer permanent etablering 

    Kriterier/vilkår

    Tjenestene tildeles etter en individuell vurdering.

    Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

    aaa
  • Lover og forskrifter

    Dette er en lovpålagt tjeneste. Se spesielt barnevernloven § 4-4 - hjelpetiltak for barn og barnefamilier og lov om sosiale tjenester i NAV §§ 17, 18 og 19.

    Lover

    Barnevernloven
    Forvaltningsloven
    Sosialtjenesteloven

    ___
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Du kan henvende deg til den kommunen du bodde i før arrestasjonen. Hvis du ikke hadde opphold i Norge da du ble arrestert, kan du henvende deg til arrestasjonskommunen. 

    Søknaden sendes til

    Gildeskål kommune
    Postboks 54

    8138 Inndyr, eller

    postmottak@gildeskal.kommune.no

  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Det vil bli fattet et vedtak. I vedtaket går det fram om du har fått tildelt tjenesten eller ikke, og hva tjenesten eventuelt omfatter.

    Saksbehandlingstid

    Kommunen har plikt til å behandle saken så snart som mulig. Dersom saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig svar om årsaken til dette, med opplysninger om når det antas at vedtaket vil bli fattet.

    Klagemulighet

    Du kan klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra du mottok det. Klagen sender du til den instansen som har fattet vedtaket. I klagen skal du angi hva du ønsker endret i vedtaket og begrunne dette. Kommunen vil kunne gi deg veiledning. Klageinstans er Fylkesmannen. Før klagen sendes dit, skal den instansen i kommunen som fattet vedtaket, vurdere om det er grunn til endre det. 

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Sosialavdelingen/Nav
    Telefon:81581018
    Epost:sosialkontor@gildeskal.kommune.no
    Postadresse:Postboks 54 8138 INNDYR
    Besøksadresse:Kommunehuset 8140 INNDYR
  • Andre opplysninger
    Oppdatert:
    2019-12-04 13:31
Gildeskål kommune | Inndyrveien 72, 8140 Inndyr. Postboks 54, 8138 Inndyr | Telefon: 75 76 06 00 | Faks: 75 75 75 11 | E-post: postmottak@gildeskal.kommune.no | Org.nr: 845901422
|

Ansvarlig redaktør: Rådmann Helge D. Akerhaugen. Alle henvendelser vedr. innhold rettes til Servicekontoret

Web levert av CustomPublish AS