Korona (Covid-19)

Informasjon om situasjonen og om tiltak oppdateres forløpende på denne nettsiden.

Kommunal garanti for lån

  • Generelt om tjenesten

    Beskrivelse

    Nav kan garantere for lån som en form for økonomisk stønad. Garanti for lån kan være aktuelt hvis du har behov for å ta opp et større lånebeløp. Du kan henvises til en låneinstitusjon med Nav-kontoret som garantist (kausjonist).

    Målgruppe

    • De som midlertidig er ute av stand til å sørge for eget livsopphold
    • De som trenger å låne penger til utgifter som ikke regnes som livsopphold
    • De som trenger å låne penger selv om alle andre muligheter til å forsørge seg selv ikke er utnyttet

    Kriterier/vilkår

    Grunnvilkåret for å få en lånegaranti er det samme som for økonomisk stønad for øvrig. Garanti kan gis til den som ikke kan sørge for sitt livsopphold selv eller som trenger det for å overvinne eller tilpasse seg en vanskelig livssituasjon. I tillegg skal det være sannsynlig at søker vil være i stand til å betale tilbake lånet.

    Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

    aaa
  • Lover og forskrifter

    Kommunen velger selv om stønaden skal gis i form av en lånegaranti. Se §§ 18, 19 og 21 i sosialtjenesteloven.

    Lover

    Forvaltningsloven
    Sosialtjenesteloven

    ___
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Ta kontakt med Nav for å få hjelp til å søke om kommunal garanti for lån.

    Søknaden sendes til

    Gildeskål kommune
    Postboks 54

    8138 Inndyr, eller

    postmottak@gildeskal.kommune.no

  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Det vil bli fattet et vedtak. I vedtaket går det fram om du har fått tildelt tjenesten eller ikke og hva tjenesten eventuelt omfatter.

    Saksbehandlingstid

    Kommunen har plikt til å behandle saken så snart som mulig. Dersom saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig svar om årsaken til dette, med opplysninger om når det antas at vedtaket vil bli fattet.

    Klagemulighet

    Du kan klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen sender du til den instansen som har fattet vedtaket. I klagen skal du angi hva du ønsker endret i vedtaket og begrunne dette. Kommunen vil kunne gi deg veiledning. Klageinstans er Fylkesmannen. Før klagen sendes dit, skal den instansen i kommunen som fattet vedtaket, vurdere om det er grunn til endre det. Hvis vedtaket opprettholdes, vil saken gå videre til Fylkesmannen.

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Servicekontoret
    Telefon:75760600
    Epost:postmottak@gildeskal.kommune.no
    Postadresse:Postboks 54 8138 INNDYR
    Besøksadresse:Kommunehuset 8140 INNDYR
  • Andre opplysninger
    Oppdatert:
    2019-12-04 13:37
Gildeskål kommune | Inndyrveien 72, 8140 Inndyr. Postboks 54, 8138 Inndyr | Telefon: 75 76 06 00 | Faks: 75 75 75 11 | E-post: postmottak@gildeskal.kommune.no | Org.nr: 845901422
|

Ansvarlig redaktør: Rådmann Helge D. Akerhaugen. Alle henvendelser vedr. innhold rettes til Servicekontoret

Web levert av CustomPublish AS